Wednesday, April 20, 2011

Tambah Darah

Sesiapa ada masalah kekurangan darah walaupun makan banyak dan terpaksa pergi ke hospital untuk tambah darah. Penyakit kekurangan darah disebabkan kerosakan sum-sum  tulang dan mungkin sum-sum tulang menghadapi barah. Walaupun darah ditambah tapi masih kurang juga. Penyakit ini dinamakan Amenia dan Talesemia

Anemia adalah suatu keadaan di mana jumlah sel darah merah rendah kurang dari normal.  Salah satu fungsi penting Hb adalah membawa oksigen ke seluruh tubuh. Bila jumlah Hb yang mengangkut oksigen ini sedikit, maka tentu saja jumlah oksigen yang diangkut ke seluruh tubuh pun  sedikit.
Akibatnya, proses metabolisme di organ-organ tubuh tidak berjalan dengan baik dan tenaga yang dihasilkanpun menjadi sedikit. Untuk mencukupinya, jantung dipacu untuk bekerja lebih keras. Tak heran bila kemudian timbul gejala jantung berdebar-debar, tubuh menjadi cepat lelah dan lemah.

Talasemia disebabkan usia sel darah merah pendek dan  lemah. Sel darah merah orang normal  hidup selama empat bulan. Lain pula bagi penyakit ini dimana umur darah merah mereka hanya 1-2 minggu dan kemudian sudah pecah.



Caranya;
Amalkan memakan buah delima dan epal Hijau sebagai makan ruji.














Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan” AL-ANAAM :99

1 comment: